Lietuvai tapus Europos bendrijos nare, ši diena minima ir mūsų valstybėje. Tą dieną primenamos vartotojų teisės, o šiems svarbiausia, kaip pavyksta apginti savo interesus padedant valstybinėms institucijoms. Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Alytaus poskyryje vis daugiau gaunama skundų dėl įsigytų nekokybiškų prekių, suteiktų paslaugų. Pastaruoju metu pastebima tendencija, kad pardavėjai ir paslaugų teikėjai vykdo inspektorių reikalavimus vartotojų naudai, matyt, brangindami pirkėjus bei paslaugų užsakovus.

Daugiausia nusiskundimų dėl elektrotechnikos

Per pirmąjį šių metų ketvirtį Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Alytaus poskyris, turintis du darbuotojus, atliko 38 patikrinimus, iš kurių 15 – pagal skundus. Pernai tuo laikotarpiu skundų gauta 10 proc. mažiau.

Daugiausia žmonės vietos inspektoriams skundžiasi dėl įsigytų nekokybiškų elektrotechnikos gaminių, tarp kurių didžiąją dalį sudaro nepasibaigus garantiniam laikotarpiui sugendantys mobiliojo ryšio telefonai. Poskyrio vedėjas Antanas Palenskis primena, kaip svarbu išsaugoti prekių įsigijimo dokumentus, nes antraip skundai nėra tiriami. Pagal Civilinį kodeksą, visoms prekėms ir paslaugoms, nepaisant jų kainos, suteikiama dvejų metų garantija.

„Dėl mobiliojo ryšio telefonų paprastai skundžiamasi per pirmąjį jų naudojimo pusmetį ar metus, ypač dėl šių telefonų su liečiamuoju ekranu. Pavyzdžiui, jie neįsijungia, kalbant užstringa, dingsta ryšys”, – mobiliojo ryšio telefonų pasitaikančius gedimus vardijo A.Palenskis.

Dėl šių gedimų vartotojai kreipiasi į pardavėjus, šie telefonus siunčia savo servisams. Pasak poskyrio vedėjo, beveik visais atvejais iš servisų gaunami atsakymai, kad gedimų nenustatyta, o telefonai toliau sėkmingai „streikuoja”. Tuomet žmonės kreipiasi į Ne maisto produktų inspekciją, nes nenori taikytis su įsigyta nekokybiška preke.

Patikrinimas atliekamas dalyvaujant inspektoriui

A.Palenskio teigimu, kai dėl gendančio mobiliojo ryšio telefono pirkėjui nepavyksta sutarti su pardavėju ir žmogus kreipiasi į inspekciją, jo telefonas yra tikrinamas dalyvaujant inspektoriui. Tai atliekama Kaune veikiančioje bendrovėje „Mobiliųjų telefonų techninis centras”, su kuria inspekcija yra pasirašiusi atliekamų patikrų sutartį.

„Nors ir kaip būtų keista, šioje bendrovėje telefonams gedimai dažniausiai yra nustatomi, nors pardavėjų servisuose jų nebuvo rasta”, – pabrėžė poskyrio vedėjas.

Vartotojui, turinčiam minėtos įmonės patikrinimo išvadas, su mobiliojo ryšio telefono pardavėjais lieka susitarti teisės aktų numatyta tvarka – keisti prekę nauja, grąžinti už ją pinigus ar remontuoti pardavėjo lėšomis.

„Jei žmonės būna pasiėmę telefoną už litą ir turi pokalbių planą, prekę keičia. Jei įsigiję telefoną be plano, nori susigrąžinti pinigus. Šįmet pastebėjome tendenciją, kad pardavėjai vykdo inspektorių reikalavimus, matyt, labiau brangina pirkėją”, – mintimis dalijosi A.Palenskis.

Pardavėjai gudrauja dėl garantijų

Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Alytaus poskyrio vedėjas sakė dabar paste­bintis ir kitą dalyką – alytiškių pardavėjų gudravimus dėl garantijų. Pavyzdžiui, jas suteikia 14 dienų arba ne visam daiktui – dvejų metų garantiją.

Šiuo metu į poskyrio inspektorius kreipėsi du pirkėjai, įsigiję vokiškas „Braun” firmos barzdaskutes Alytaus „Senukų” prekybos centre ir „Aviteloje”. Jos pirkėjams atsiėjo maž­daug po 130 litų. O jų skutimosi tinkleliai nepasibaigus dvejų metų garantiniam laikotar­piui suplyšo arba sudilo.

Paaiškėjo, kad pačioms barzdaskutėms buvo suteikta Civiliniame kodekse nustatyta garantija, o jų dalims – tinkleliams – visiškai nesuteikta. Poskyrio inspektoriams išnagri­nėjus skundus, „Senukuose” įsigyta barzdaskutė vartotojui buvo pakeista į naują, o „Aviteloje” – pakeistas tinklelis. Iš pardavėjų pareikalauta paisyti Civiliniame kodekse reglamentuotos dvejų metų garantijos.

Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Alytaus poskyrio inspektorių teigimu, vis dažniau gyventojų skundai dėl įsigytų nekokybiškų prekių ar paslaugų tampa pagrįsti. Pavyzdžiui, šiemet pirmąjį ketvirtį nepasitvirtino tik vienas, kai žmogus nemokėjo naudotis įsigyta buitine technika.

„Visiems vartotojams linkėčiau būti akyliems, domėtis įsigyjamų prekių ar užsakomų paslaugų kokybe, joms suteikiamomis garantijomis, išsaugoti jų įsigijimo dokumentus. Tada bus lengviau apginti savo teises”, – patarė A.Palenskis.