Teisinis neapibrėžtumas, ilgi teisminio bylinėjimosi proceso terminai, procesinių veiksmų ir sprendimų apskundimo galimybės nesąžiningiems atrakcionų savininkams gali suteikti galimybę piktnaudžiauti savo teisėmis ir neteisėtai vykdyti veiklą. Neretas atvejis, kuomet pasibaigus teismo procesui dėl kokio nors procesinio veiksmo (pvz. laikinųjų apsaugos priemonių taikymo) arba priėmus galutinį sprendimą byloje, tokio veiksmo ar sprendimo rezultatas netenka savo prasmės, kadangi žala jau būna padaryta, o kaltasis spėja gauti iš to naudos. Tai ypač aktualu terminuotos, sezoninės komercinės veiklos atveju. Tokiai veiklai priskiriami ir atrakcionai.

Siekiant ateityje išvengti panašių situacijų, kaip Palangoje ir teisinio neapibrėžtumo kiekvienos iš šalių atžvilgiu, būtų tikslinga pakeisti šiuo metu galiojančius teisės aktus ir sukonkretinti pasivažinėjimo atrakcionų įrengimo, priežiūros institucijų ratą, savininkų teises ir pareigas.

Pasivažinėjimo kilnojamasis ar mobilus atrakcionas nėra laikytinas statiniu, todėl negali būti taikomi Statybos įstatymo numatyti reikalavimai bei neteisėtų veiksmų padarinių šalinimo pasekmės, tokios kaip įpareigojimas išardyti (nugriauti) statinius ar šių veiksmų atlikimas savininko lėšomis.

Pagrindinis teisės aktas, kuris tiesiogiai reglamentuoja pasivažinėjimo atrakcionų ir jų įrangos registravimo, paleidimo bei naudojimo reikalavimus yra Pasivažinėjimo atrakcionų naudojimo taisyklės. Jos numato, kad atrakcionai įrengiami tam skirtose vietose, pagal projektą, kuriame nurodyti atrakcionų užimamos teritorijos naudojimo iš išdėstymo sprendiniai, bei turint vietos savivaldos institucijos jiems statyti leidimą.

Pagal minėtas taisykles tokie įrenginiai, kaip sudėtingo judesio atrakcionai, apžvalgos ratai ir pan. turi būti privalomai registruojami Potencialiai pavojingų įrenginių valstybės registre. Tokia registracija užtikrina privalomas įrenginių priežiūros ir saugaus naudojimo sąlygas bei kontrolę.

Tačiau Pasivažinėjimo atrakcionų naudojimo taisyklės detaliau nereglamentuoja atrakcionų įrengimo ir veiklos nutraukimo klausimų, todėl jas tikslinga papildyti numatant sąlygas dėl atrakcionų veiklos sustabdymo, paaiškėjus atrakcionų saugumo ir kitų veiklai privalomų reikalavimų pažeidimams. Taip pat į taisykles svarbu įtraukti atrakcionų veiklos nutraukimo ir įrenginių išmontavimo bei teritorijos sutvarkymo pasibaigus vietinės savivaldos institucijos išduoto leidimo galiojimui ar jį panaikinus. Tikslinga numatyti ir sąlygas dėl valstybės institucijų teisių imtis veiksmų atrakciono savininko lėšomis sustabdyti ir išmontuoti atrakcionus, jeigu jų savininkas geranoriškai to neatlieka nustatytais terminais. Atitinkamai reikėtų suderinti valstybės institucijų veiklos kompetenciją.

Jonas Sakalauskas
Kita svarbi užduotis, savivaldybėms pasitvirtinti leidimų eksploatuoti atrakcionus taisykles, kur būtų aiškiai numatomos sąlygos dėl leidimų išdavimo ir panaikinimo. Be kitų kriterijų leidimų išdavimo pagrindas turėtų būti atrakcionų įrengimo projektas, techninę būklę patvirtinantys dokumentai, civilinės atsakomybės draudimas. Siekiant užtikrinti tinkamą atrakcionų savininko prievolių įvykdymą, taip pat turėtų būti prašoma pateikti įsipareigojimų įvykdymo garantiją. Pastarosios pagrindu būtų kompensuotos atsakingų institucijų išlaidos, patirtos šalinant neteisėtos veiklos padarinius atrakciono savininko lėšomis.
Taip pat reikėtų numatyti aiškius leidimų panaikinimo pagrindus, tarp jų techninės priežiūros ir naudojimo sąlygų pažeidimai, įrenginių neregistravimas Potencialiai pavojingų įrenginių valstybės registre, jeigu jų registravimas yra privalomas.

Be to, reikėtų sukonkretinti atrakcionų įrengimą teritorijose šalia saugomų objektų. Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymas numato, jog viešajam pažinimui ir naudojimui saugomo objekto teritorijoje ir apsaugos zonoje draudžiama statyti statinius, kurie aukščiu, apimtimi ar išraiška nustelbtų kultūros paveldo objektą ar objektus ir trukdytų juos apžvelgti. Kadangi atrakcionai nepriskirtini statiniams, siekiant užtikrinti visuomenės interesus bei atrakcionų savininko teisėtus lūkesčius, tikslinga įstatymą papildyti ir sukonkretinti sąlygas dėl įrengimų, atitinkančių atrakcionus, įrengimo saugomų objektų teritorijoje ar šalia jų. Tuo pačiu, savivaldos institucijoms išduodant leidimus tikslinga gauti patvirtinimus iš kultūros paveldo objekto apsaugą atsakingų institucijų dėl galimybės išduoti leidimą įrengti atrakcionus šalia saugomų objektų ar jų teritorijoje.

Aiškesnis pasivažinėjimo atrakcionų veiklos reglamentavimas, užtikrintų tiek vartotojų ir valdžios institucijų interesus, susijusius su paslaugos kokybe, saugumu ir galimu žalos atlyginimu bei neteisėtos veiklos padarinių šalinimu, tiek atrakcionų savininkų interesus, numatant aiškius įsipareigojimus ir tokios komercinės veiklos vykdymo tvarką, siekiant išvengti komercinės veiklos nuostolių ar galimų ginčų.