Dėl jų eksploatavimo, registravimo tvarkos bei priskyrimo atitinkamai vairavimo kategorijai vis dar susiduriama su kai kuriais neaiškumais. Eilinis pilietis nežino, ar keturratis motociklas yra transporto priemonė, kaip lengvasis automobilis, ar tik traktorius, skirtas dirbti ūkyje. Todėl nežinoma, kur keturratį registruoti – VĮ „Regitroje“ ar ŽŪIKVC Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registre. Taip pat ne kiekvienas keturračio savininkas tvirtai žino, kokias teises reikia turėti norint važiuoti šalies keliais.

Lengvieji ir sunkieji keturračiai

Manoma, kad Seimo kovo 27 d. priimtas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 2, 13, 22, 23 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas panaikins visus neaiškumus dėl keturračių. Šiame įstatyme patikslinti transporto priemonių apibrėžimai. Dabar keturračiu vadinama „motorinė transporto priemonė, išskyrus lengvuosius keturračius, kurios didžiausias projektinis greitis didesnis kaip 45 km/val. ir (arba) variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 kub. cm, masė be krovinio ne didesnė kaip 400 kg, o kroviniams vežti skirtos šios keturratės motorinės transporto priemonės masė ne didesnė kaip 550 kg (be akumuliatorių baterijų, jeigu tai elektros varikliu varoma transporto priemonė) ir didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 15 kW“.

Keturračiai, kurių variklių darbinis tūris didesnis kaip 50 kub. cm, bet ne didesnis kaip 1000 kub. cm, masė be krovinio didesnė kaip 400 kg, o kroviniams vežti skirtos šios keturratės motorinės transporto priemonės masė be krovinio didesnė kaip 550 kg (be akumuliatorių baterijų, jeigu tai elektros varikliu varoma transporto priemonė) ir didžiausioji naudingoji galia didesnė kaip 15 kW, bet ne didesnė kaip 100 kW, vadinami galingaisiais keturračiais. Jie skirti daugiausia pramogai arba žemės ūkyje ir važiuoti bekele arba keliais be dangos.

Pakeistas ir lengvojo keturračio motociklo apibrėžimas: „Lengvasis keturratis – keturratė motorinė transporto priemonė, kurios masė (be akumuliatorių baterijų, jeigu tai elektros varikliu varoma transporto priemonė) be krovinio ne didesnė kaip 350 kg, didžiausias projektinis greitis ne didesnis kaip 45 km/val. ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 kub. cm (esant kibirkštinio (priverstinio) uždegimo varikliui), didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant kitokio tipo vidaus degimo varikliui), didžiausioji nominalioji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui).“

Kur registruoti keturratį motociklą?

Lietuvos kelių transporto priemonių registrą tvarko Vidaus reikalų ministerija ir registro tvarkymo įstaiga – valstybės įmonė „Regitra“. Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registrą administruoja Žemės ūkio ministerija ir registro tvarkymo įstaigos – valstybės įmonė Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras bei savivaldybės.

„Keturrates transporto priemones, kurių paruoštų eksploatacijai masė ne didesnė kaip 400 kg arba 550 kg, jeigu jos skirtos kroviniams vežti ir jų variklių galingumas ne didesnis kaip 15 kW, priskiriamos keturračių motociklų klasei ir registruojamos pas mus“, – „ŪP“ sakė VĮ „Regitra“ Registracijos metodikos skyriaus vyresnysis specialistas Marius Navickas.

Šios transporto priemonės privalo turėti visus saugų eismą keliuose užtikrinančius elementus: posūkio žibintus, užpakalinio vaizdo veidrodėlį ir kitus reikalingus dalykus.

Kiti keturračiai ir galingieji keturračiai registruojami savivaldybių žemės ūkio skyriuose kaip traktoriai ar valstybės įmonėje „Regitra“, jeigu jie atitiks visus saugaus eismo keliuose reikalavimus. Tačiau, pasak kai kurių servisų specialistų, papildomi įrenginiai (žibintai, posūkių signalai, užpakalinio vaizdo veidrodėliai ir kiti dalykai) gali kainuoti per tūkstantį litų.
„Regitros“ specialistas M. Navickas „ŪP“ sakė, kad pagal naujos redakcijos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą nuo kitų metų sausio 19 d. visus keturračius (sunkiuosius ir lengvuosius) registruos VĮ „Regitra“.

Keturračio vairas negali būti patikėtas vaikams

Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 2, 13, 22, 23 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatyme nurodytos motorinių transporto priemonių kategorijos ir jų vairuotojų amžius.

Pasak „Regitros“ vyresn. specialisto M.Navicko, jeigu keturratis registruotas kaip motociklas, reikia turėti motociklininko pažymėjimą, o jei registruotas kaip traktorius – traktorininko.
AM kategorijai priskirtini mopedai ir lengvieji keturračiai:
A1 kategorija – motociklai, kurių variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 kub. cm, bet ne didesnis kaip 125 kub. cm, galia neviršija 11 kW, o galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,1 kW/kg, taip pat triračiai, kurių galia ne didesnė kaip 15 kW;
A2 kategorija – motociklai, kurių galia ne didesnė kaip 35 kW, galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,2 kW/kg ir kurie nėra kilę iš daugiau kaip du kartus galingesnės transporto priemonės.
B1 kategorija – keturračiai.
Minėtu įstatymu nustatytas minimalus amžius, nuo kurio leidžiama įgyti teisę vairuoti motorines transporto priemones, jų junginius su priekabomis ir galima išduoti vairuotojo pažymėjimus:
AM kategorija – 15 metų;
A1 kategorija – 16 metų;
A2 kategorija – 18 metų;
A kategorija – 20 metų, išskyrus teisę vairuoti triračius. Norint įgyti teisę vairuoti A kategorijos motociklus, reikia turėti dvejų metų A2 kategorijos transporto priemonių vairavimo stažą. Šis reikalavimas netaikomas 24 metų sulaukusiems asmenims. Teisė vairuoti triračius, kurių galia didesnė kaip 15 kW, suteikiama nuo 21 metų.
B1 kategorijos transporto priemones gali vairuoti asmenys nuo 16 metų, o galinguosius keturračius – nuo 18 metų.

Minėtas įstatymas įsigaliojo nuo š.m. gegužės 1 d., išskyrus 1 ir 4 straipsnius, reglamentuojančius transporto priemonių apibrėžimus, motorinių transporto priemonių kategorijas, jų registraciją ir minimalų vairuotojų amžių. Pastarosios nuostatos įsigalios nuo 2013 m. sausio 19 d. Iki to laiko Vyriausybė turi parengti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.