Kilometras – 10 Lt

Tai nutiko prieš savaitę. Lėktuvas iš Kijevo nusileido Vilniuje naktį iš penktadienio į šeštadienį. Tuo metu viešasis transportas sostinėje nevažinėja. Tad vidurnaktį į Vilnių atvykęs I.Lankininkaitis buvo priverstas pasinaudoti taksi paslaugomis. „Susitariau pernakvoti pas draugus Vilniuje ir ryte traukti į gimtinę netoli Šiaulių. Gerai, kad piniginėje turėjau 100 Lt, nes kaip tik tiek manęs paprašė sumokėti už kelionę iki Ukmergės gat­vėje esančio namo. Už nuvažiuotus 10 km suplojau 100 Lt! – nuoskaudos neslėpė pašnekovas. – Kaip gali norėti grįžti į Lietuvą, jei vos išlipus iš lėktuvo tave legaliai apiplėšia?“


Ar toks tarifas už paslaugas taikytas legaliai, teiravomės taksi firmos, kurios paslaugomis naudojosi I.Lankininkaitis, atstovų. UAB „Merselita“ atstovė teigė, kad įsėdimas į automobilį kainuoja 10 Lt, o už kiekvieną kilometrą reikia atseikėti dar po 6 Lt. Tad 30 Lt greičiausiai papildė taksisto piniginę.


Kaunietis Dainius Ražinskas pastebėjo, kad Vilniaus taksistai pirmiausia bando išsiaiškinti, ar keleivis vietinis. „Keletą kartų taksi važiavau iš oro uosto į Vilniaus centrą. Vairuotojai bandydavo užmegzti pokalbį ir sužinoti, ar pažįstu miestą, ar ne, – pasakojo verslininkas iš Kauno. – Kartą mane pradėjo vežti kitomis gatvėmis nei įprasta, tad atvykęs į vietą nieko nesumokėjau. Tegul būna pamoka.“


Kartą apgautas nevažiuos


D.Ražinskui labiausiai širdį skauda dėl apgaudinėjamų užsieniečių ir provincijos žmonių. „Jie juk nepažįsta miesto, nežino kainų. Su jais taksistai gali daryti, ką nori. Kai žmogus susivokia, būna per vėlu, – pykčio neslėpė kaunietis. – Niekam nepasiskųsi. Neužsirašinėsi juk kiekvieno taksi automobilio numerio.“


Kauniečio nuomone, kaltinti tik vairuotojus būtų nesąžininga. „Įmonės, kaip visada, nori greitai ir daug uždirbti, tačiau ne visada tai pavyksta. Apiplėšinėdamos klientus, taksi firmos daro sau antireklamą. Užsienietį gal ir galima kartą kitą apgauti, tačiau nuolat taksi paslaugomis besinaudojančių lietuvių taip lengvai neapmulkinsi. Verslininkų ir pačių vairuotojų didžiausia klaida – nemokėjimas prisivilioti nuolatinių klientų“, – pastebėjimus žėrė D.Ražinskas, pridūręs, kad nesinaudoja tų taksi įmonių, kurios bandė jį apgauti, paslaugomis.


Pasak Vilniaus oro uosto komunikacijos vadovės Sandros Šiaulienės, oro uostas taksi firmoms nuomoja stovėjimo aikšteles. Šiuo metu privilegiją pasitikti keleivius prie pat oro uosto turi šios taksi įmonės: UAB „Pigus taksi“, UAB „Merselita“, UAB „M&N Logistic“, UAB „VIP TAK“. S.Šiaulienė teigė, kad didelius tarifus nustato pačios įmonės, oro uosto vadovybė į tai nesikiša. Taksi įmonių per didelis apetitas, atrodo, atsigręžė prieš jas pačias. Praėjusiais metais sostinės oro uosto klientus aptarnavo 6, šiais metais – tik 4 taksi įmonės.


Dvi medalio pusės


Kalbinti taksi vairuotojai buvo nusiteikę itin pesimistiškai. „Na ir kas, kad tarifas didelis? Padarau per dieną vos 2–3 reisus, tai apie kokius didelius pinigus kalbame? – skundėsi UAB „Pigus taksi“ dirbantis Antanas. – Žmonės išsikviečia taksi telefonu, nes dauguma jau žino, kad lipti į stovintį labai brangu.“ Antanas sakė niekad nesukčiaująs. Tačiau žinant I.Lankininkaičio istoriją ir tai, kad taksistams trūksta klientų, galima manyti, jog yra bandančių nelegaliai pasipelnyti. Juolab kad sunkia situacija skundžiasi ir pačios taksi bendrovės.


„Martono taksi“ vadovybė apsisprendė praėjusiais metais – nuo gruodžio 1 d. įmonės ekipažų oro uosto valdose neliko. „Pasitraukėme, nes išlaidos viršijo pajamas. Taip dirbti neapsimoka tiek įmonei, tiek jos darbuotojams“, – sakė „Martono taksi“ direktorius Valdimantas Rudys.
Vilniaus miesto savivaldybės atstovo teigimu, savivaldybė nenustato ir nereguliuoja taksi įmonių kainų (tarifų). Pagal Kelių transporto kodeksą keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi tarifus nustato vežėjas. Numatęs keisti taksi paslaugų tarifus, vežėjas privalo apie tai pranešti Vilniaus miesto savivaldybei ne vėliau kaip likus 5 dienoms iki naujų tarifų taikymo dienos. Tad taksi firmos gali „plėšti“, kiek joms patinka, kol situaciją sureguliuoja rinka: dėl per didelio „apetito“ suprastėja bendrovės vardas, mažėja pelnas, vairuotojų atlyginimai.


Laikinojoje sostinėje naktinio susisiekimo problemos sprendžiamos kur kas veiksmingiau. Kaune savaitgalių naktimis į gatves išrieda dviejų maršrutų troleibusai ir keli autobusai. Vienas iš jų keleivius pasitinka oro uoste ir nuveža į miesto centrą bei stoties rajoną. Kauno miesto savivaldybės Miesto ūkio departamento Transporto ir eismo organizavimo skyriaus atstovas teigė, kad autobusai iš stotelės „Kauno oro uostas“ išvyksta priklausomai nuo lėktuvų atvykimo laiko. Mažiau pasiturintys ar ne itin skubantys klientai gali rinktis viešąjį transportą ir nesinaudoti taksi firmų paslaugomis.