Tarptautiniame Vilniaus oro uoste nusileidę miestiečiai žino: norint namus pasiekti pigiau, taksi verčiau kviestis telefonu, užuot naudojusis oro uostą aptarnaujančios bendrovės "Martono taksi" paslaugomis. Tautiečiams, į sostinę atvykusiems su užsienio svečiais, kartais tenka teisintis, kodėl gaištamas laikas, jei tuzinas taksi automobilių laukia čia pat.

Užsieniečiams keista, kai suplukę po kelionės žmonės laksto oro uosto aikštelėse ir įnirtingai ieško telefonu išsikviesto ekipažo.

Vilnietis Karolis Gataveckas, su šeima grįžęs po atostogų Italijoje, neseniai pakliuvo į kuriozinę situaciją.

"Vos nusileidus lėktuvui puoliau kviesti taksi. Operatorė į ragelį aiškino: eikite už aikštelės, kur stovi "Martono taksi". Ji greitai susakė ten stovinčio automobilio valstybinį numerį, o aš per karštį laksčiau ir dairiausi jo ieškodamas. Suradęs mašiną mojavau vairuotojui ir aiškinau, kur jam privažiuoti. Visiškai absurdiška tvarka", – kraipė galvą vyriškis.

Keiksmai ir rusiški anekdotai

Oro uoste ne vienus metus dirbantis Mangirdas Šapranauskas "Vilniaus dienai" sakė jau seniai žinąs, kad visų bendrovių, išskyrus "Martono taksi", ekipažams sudarytos komplikuotos sąlygos aptarnauti klientus.

Oro uosto automobilių stovėjimo aikštelės arba užimtos "Martono taksi" bendrovės darbuotojų, arba mokamos. Visoje kitoje oro uosto teritorijoje kabo sustoti draudžiantys ženklai. Vadinasi, prie oro uosto laiptų stabtelėję taksistai pažeidžia Kelių eismo taisykles.

"Be to, į juos nedraugiškai šnairuoja "Martono taksi" vairuotojai. Konkurencija didelė, todėl kitų įmonių taksistai sutinkami priešiškai – kaip įsibrovėliai, užlindę be eilės", – įspūdžiais dalijosi "Cargo" pardavimo atstovas Lietuvoje M.Šapranauskas.

Jis pasakojo ne kartą sulaukęs užsienio klientų pastabų, kad oro uoste lūkuriuojantys taksistai atrodo nereprezentatyviai. Jie esą primena iš kalėjimo neseniai išleistus "rebiatas". Klientai prisipažįsta bijantys sėsti į vieną mašiną su tokiais žmonėmis, nes esą nežinia, kas gali nutikti. "O ko tikėtis iš žmonių, kurie rūko, spjaudo saulėgrąžas, riebiai keikiasi ir skaldo rusiškus anekdotus?" – kasdienis taksistų elgesys M.Šapranauskui jau įprastas.

Abejotina aptarnavimo kokybė

Užsienietis yra geidžiamiausias taksistų grobis – jį vežant yra galimybė sukčiauti. Apie nuskriaustus sostinės svečius, kuriems taksistai yra pateikę stulbinamas sąskaitas, anksčiau rašiusi "Vilniaus diena" nusprendė atlikti eksperimentą. Dienraščio žurnalistė, apsimetusi užsieniete, "Martono taksi" automobiliu porą kartų keliavo nuo oro uosto iki Katedros aikštės.

Taksistų pateiktos sąskaitos nešokiravo. Pirmąkart teko pakloti 45, antrą – 50 litų.

Tačiau aptarnavimo kokybė sukėlė abejonių. "Što?" – pradėjus kalbėti angliškai pasiteiravo taksistas ir privertė suabejoti, ar tikrai esi Lietuvoje. Laužyta anglų kalba ir gestais vyriškis paaiškino, kad angliškai kalba labai prastai. Užtat lenkų ir rusų moka puikiai.

Paklaustas, kiek maždaug gali atsieiti kelionė į senamiestį, jis be žodžių mostelėjo ranka į taksometrą: suprask, kiek prisuks, tiek mokėsi.

Automobilį sustabdęs prie Katedros aikštės taksistas liko jame sėdėti. Iš bagažinės lagaminą iškėlė tik paprašytas.

Antra kelionė buvo sklandesnė. Nors anglų kalba kėlė bėdų, taksistas buvo mandagus.

Vienas vežėjas – nieko gera

Miesto savivaldybės pareigūnai neslepia: taksistų kontingentas kelia rūpesčių. "Išvaizda, automobilių amžius ir techninė būklė, vienoda apranga – kas geriau už bendrovę "Martono taksi" šiandien yra Vilniuje? Personalijos – kitas klausimas. Keikiamasi ir Vyriausybėje, ir Seime", – kad iš blogiausių "Martono taksi" yra geriausia, tikino Eismo organizavimo skyriaus Viešojo transporto poskyrio vedėjas Kastytis Lubys.

Kontrolės poskyrio vedėjas Egidijus Anulis manė kitaip. "Mano nuomone, praktika, kad oro uostą aptarnauja tik vienas vežėjas, iš esmės ydinga. Savivaldybės darbo grupėje svarstėme šį klausimą. Tačiau oro uosto skelbto konkurso rezultatų niekas neskundė, todėl ir kištis nėra kaip", – kalbėjo E.Anulis.

Taiko didesnį tarifą

Oro uosto atstovo spaudai Arūno Marcinkevičiaus teigimu, kitų bendrovių taksistai stovėti eilėje negali – tokios žaidimo taisyklės. "Tačiau jei atvažiuos iškviesti – mielai prašom. Na tai kas, kad bendrovės "Martono taksi" vairuotojai piktai dėbso, nieko padaryti vis tiek negali", – sakė jis.

Nuo klausimo, ar oro uosto vadovybę tenkina taksistų elgesys ir kultūros lygis, A.Marcinkevičius išsisuko: "Nuo komentarų apie tvarką aš, kaip oro uosto atstovas, susilaikysiu."

Savivaldybės atstovas E.Anulis buvo kalbesnis ir neslėpė, kad Kontrolės poskyris sulaukia nemažai skundų. Be to, tikrindami pažeidimų nustato ir patys kontrolieriai. "Būna, kad taksistai neįjungia taksometro arba taiko didesnį tarifą", – pasakojo E.Anulis.

Dėl oro uoste nustatytų pažeidimų taksistams per metus iškeliama apie dvidešimt bylų. Už tai, kad nesilaikoma nustatytų tarifų, pažeidėjams gresia 200–500 litų bauda.

"Kvalifikacijos egzaminai padeda taksistus atsijoti, tačiau visko nesužiūrėsi – turime tik du kontrolierius. Taksistai keleivių turėtų laukti sėdėdami automobiliuose. Nuvykę į oro uostą dažniausiai juos randame stoviniuojančius, rūkančius. Tąsyk priverčiame sulįsti į mašinas, bet vos išvažiuojame, jie vėl daro savo", – apgailestavo E.Anulis.

Rūkantys žolę išspiriami

Bendrovėje "Martono taksi" dirba apie 250 vairuotojų. Įmonės direktorius Ričardas Kriukovas neslėpė, kad sulaukia skundų dėl aptarnavimo kokybės, tačiau pasidžiaugė, kad jų skaičius kasmet mažėja.

"Visko būna. Kai vairuotojas ateina darbintis, jam ant kaktos neparašyta, ar jis rimtai žiūrės į darbą, ar tai tik laikinas būdas užsidirbti. Vieni dirba ilgai, kiti išlekia po kelių savaičių. Jei pastebime, kad taksistas piktybiškas, jei rūpinasi ne tuo, kaip aptarnauti klientą, bet ieško naudos sau, greitai atsisveikiname", – įmonės politiką atskleidė R.Kriukovas.

Kol nesąžiningas taksistas pričiumpamas, praeina šiek tiek laiko. Tiek užtenka suteršti įmonės reputacijai.

"Sužinojau, kad 4 vairuotojai rūko žolę. Atleidau, bet jie perėjo į kitą firmą", – pasakojo R.Kriukovas.

Tvarką įmonėje prižiūri du kontrolieriai: vienas reaguoja į klientų skundus, kitas važiuoja iškviestais taksi ir kartais peržiūri oro uosto vaizdo įrašus. "Jei reikės, kontroliuoti priimsime ir trečią žmogų", – užtikrino R.Kriukovas.

Evalda Šiškauskienė, Viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė

Viešbučiai ir restoranai dažniausiai bendradarbiauja su bendrove "Martono taksi" dėl gero jos vardo – tiek gerų mašinų, tiek darbuotojų. Automobilių parkas ir tai, kaip estetiškai jie tvarkomi, abejonių niekam nekelia – geresnės alternatyvos nežinau. Bendrovė darbuotojus moko kultūros, rengia kursus. Be abejo, aukštą lygį išlaikyti sunku, nes didelė darbuotojų kaita.

Žinoma, ne visada paslaugos teikiamos be priekaištų: pasitaiko ir incidentų, ir didesnių tarifų. Taksi vairuotojai nesusilaiko pamatę užsienietį – tai klasika.

Bendrovės savininkus puikiai pažįstame, jiems perduodame klientų skundus, bet po visą miestą išsibarsčiusių taksistų nesukontroliuosi.

Konkurse – viena bendrovė

Oro uosto ir bendrovės "Martono taksi" sutartis buvo pasirašyta 2007 m. gruodžio pabaigoje. Ji sudaryta iki šių metų gruodžio 31 d., yra galimybė sutartį pratęsti dar dvejiems metams – iki 2009 m. gruodžio 31 d. A.Marcinkevičiaus teigimu, konkurse dalyvavo tik viena bendrovė – "Martono taksi".

Važiuojant šios bendrovės automobiliais iš vairuotojų galima išgirsti skundų dėl darbo klimato įmonės viduje. Esą senieji darbuotojai engia naujokus. Oro uoste klientų laukiantys taksistai netgi vadinami mafija arba nepajudinama kasta. Jų vengia ne tik kitų taksi paslaugas teikiančių įmonių, bet ir patys bendrovės darbuotojai, iškvietimų laukiantys mieste.

"Esu girdėjęs apie vadinamąją "Martono taksi" vairuotojų mafiją. Pastebime, kad oro uoste dirbančių taksistų veidai keičiasi retai. Tačiau gal tai įmonės politika. Galbūt šie vairuotojai atrinkti dirbti būtent su atvykstančiais keleiviais", – svarstė E.Anulis.

Įmonės direktorius R.Kriukovas paneigė sklandančius gandus. "Pats tarnavau armijoje, todėl esu pasakęs: "dedovščinos" ir viršesnių čia nebus – visi lygūs. Aišku, būna, įsidarbina studentai, pridaro klaidų, tad senbuviai juos pamoko, gal pabara. Tada naujokai mano, kad ant jų "užsisėdo". Tačiau pats su visais kalbuosi ir paaiškinu, kad to nėra", – aiškino R.Kriukovas.

„Vilniaus dienoje“ taip pat skaitykite:

Dviračiu į darbą

Ekologiškas šou bohemiškame Užupyje

„Cirkas“ keliaus nuosavu traukiniu