Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) 2012 metais tikrindama keleivių vežimo veiklą, surašė  81 administracinio teisės pažeidimo protokolus iš kurių 80 proc. sudaro pažeidimai už gautų pajamų neapskaičiavimą. Už neteisėtą vertimąsi licencijuojama veikla  numatyta bauda nuo 1000 iki 3000 Lt su transporto priemonės konfiskavimu.

Norint legaliai vežti keleivius, reikia registruoti individualią veiklą pagal pažymą. Tokiu būdu nuo gautų metinių pajamų toks vežėjas į biudžetą sumokėtų 15 proc. mokestį.

Konkrečių skirtumų neįvardijo

Pasak VMI atstovo spaudai Dariaus Butos, „niekas nedraudžia „susimesti“ kurui ir kartu važiuoti į pajūrį, iš studijų namo pas mamą, paprašyti tranzuotojo prisidėti prie kelionės išlaidų – tai nėra kažkokia individuali veikla ir mokesčių slėpimas. Visai kitas dalykas, kai žmonės tuo profesionaliai užsiima ir iš to gyvena“.

Tačiau paklaustas, kokie skirtumai nurodo, ar tik priglaudei atsitiktinį keleivį, ar profesionaliai tuo vertiesi, specialistas tiksliai atsakyti negalėjo.

Darius Buta
„Jei tuo žmogus užsiima nuolat (reguliariai) ir siekia iš to, paprastai kalbant, pragyventi (uždirbti). Tokius nelegalus VMI identifikuoja pagal įvairius pranešimus, turimą informaciją, duomenų bazes, stebima internetinė erdvė (pvz. skelbimų portalai, socialiniai tinklai ir pan. – jei VMI kyla įtarimų, kad reklamuojasi vienas ar kitas „nelegalas“, daromi kontroliniai pirkimai (skambinama, užsakant paslaugas), būna atvejų, kai patys inspektoriai kartu važiuoja su nelegalais, žiūrėdami, ar jie išduos kvitą, apskaitys pajamas ir t.t.“, - pasakojo specialistas.

Baudžiama, jei siekia gauti atlygį

Pagal nuostatus, VMI vežėjus linkusi bausti, ir jei už kelionę buvo mokėta grynais pinigais, tačiau dokumentai, patvirtinantys pinigų sumokėjimą, nebuvo išduoti.

„Jei gyventojas keleivių ieško turėdamas tikslą juos nuvežti ir gauti už tai atlygį, tuomet laikoma, kad asmuo vykdo veiklą. Tokiu atveju gyventojas mokesčių inspekcijoje registruoja komercinę veiklą pasirinkdamas veiklos vykdymo formą (ar įregistruoja veiklą pagal pažymą, ar steigia įmonę). Iš veiklos gautas pajamas privalu deklaruoti ir nuo gautų pajamų sumokėti priklausančius mokesčius“, - pasakojo Vilniaus apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos viršininkas Marius Žemgulis.

Tačiau vargu ar klausiamas, kodėl pas jį mašinoje sėdi kiti nepažįstami asmenys, vairuotojas pasakys, kad tokiu būdu nori užsidirbti.

Pasiūlymai plinta internete

Nelegalūs asmenų vežėjai nuo VMI bando slėptis savo paslaugas siūlydami ir socialiniame tinkle „Facebook“. Jame veikia net kelios grupės, kuriose važiuojantys tam tikra kryptimi vežėjai gali ieškoti pakeleivių, o pakeleiviai – vairuotojų. Keliaujant tokiu būdu galima sutaupyti net dvigubai.

Pavyzdžiui, kelionė autobusu iš Vilniaus į Klaipėdą kainuoja nuo 60 litų, o minėtoje grupėje pavežti siūloma už 30-35 litus. Žinoma, sumokėjęs pinigus, mokėjimo kvito negausi.

Tačiau VMI tokiais pranešimais nesirūpina, o taip uždarbiaujantys vežėjai iš laimės trina rankomis.

Vairuotojas keliauja nemokamai

Vilniečio Tomo (vardas pakeistas) teigimu, tokios grupės jam naudingos ir kaip keliautojui, ir kaip vairuotojui. Vaikinas ne kartą yra naudojęsis jų paslaugomis.

„Jei važiuoju vienas ir turiu vietos, man apsimoka paimti žmones – mano kelionės išlaidos ne tik sumažėja, bet išeina ir į pliusą. Iš keleivio pusės naudinga todėl, kad mane vairuotojas dažniausiai paima nuo ten, kur man patogu, tai pigiau ir greičiau nei važiuojant autobusu, kelionės metu nėra problemų sustoti, be to vis pataikydavau ant įdomių žmonių, tai kelionė nespėdavo prailgti“, - pasakojo vaikinas.

Kaip minusus jis įvardija tik tai, kad kaip vairuotojas jis patiria daugiau streso, nes jei mašina sugestų, jis liktų atsakingas už dar 3-4 kartu važiuojančius nepažįstamuosius.

Vaikinas pasakojo ir apie savo verslo strategiją. Sugalvojęs vykti į Klaipėdą, už kelionę jis visiškai nemokėdavo.

„Mano mašina nėra galinga, bet gan sena, todėl siurbė apie 8 litrus. Kaina už litrą dyzelio yra apie 4,60-4,80 už litrą dyzelio. Nuo Vilniaus iki Klaipėdos yra 314 km. Tai nuvykti į vieną pusė man kainuoja apie 120 litų. Jeigu iš keturių keleivių paimu po 30 litų, pats nuvažiuoju nemokamai, o jei po 35 litus, dar ir užsidirbu. Su taupesne mašina būtų galima užsidirbti ir dar daugiau“, - pasakojo vaikinas ir tikino visai nesigaužiantis, kad už tai nemoka mokesčių VMI.

„Kai tokios autobusų, benzino/dyzelio/dujų kainos, tai savotiška prabanga važinėti mašinoje vienam ir dėl kelių papildomų per mėnesį litų apskritai kažką forminti – laiko gaišimas ir absurdas“, - tikino nelegaliai keleivius vežiojantis vaikinas.

Nelegalių vežėjų tik daugėja

„Pastaruoju metu stebima tendencija, kad padaugėjo pažeidimų, daromų keleivius ar siuntinius į užsienį gabenančių asmenų. Primename, kad vykdant šią veiklą būtina ją įregistruoti, taip pat privalu apskaityti gaunamas pajamas ir sumokėti priklausančius mokesčius į biudžetą“, - sako Panevėžio AVMI Kontrolės departamento direktorė Rasita Žilinskienė akcentuodama, kad panašių pažeidimų nustatoma ir vis daugiau.

Remiantis operatyviųjų tyrimų duomenimis, pasitaiko atvejų, kad stotyse ir pagal skelbimus internete skelbiamais maršrutais vežama nelegaliai. Paprastai šie nelegalūs vežėjai surenka pavienius keleivius vykti į kitus Lietuvos ir užsienio miestus, o maršruto viduryje iš važiuojančiųjų už paslauga yra surenkami pinigai (naujausia tendencija – prasidėjus maršrutui sustojama pakelėse, kad įlipęs asmuo surinktų pinigus iš keleivių ir pasišalintų be „įkalčių”).

Tokiuose maršrutuose kiekvienas keleivis moka už save ir tai nėra bendrą kelionės tikslą turinčių keleivių grupė, su keleiviais sutartys nesudaromos ir joks pinigų mokėjimo dokumentas neišduodamas. Dažniausiai šiuos pervežimus organizuoja grupė žmonių: agentas, vairuotojas, konduktorius ir pan. Panašia veiklos schema kartais naudojasi ir nelegalūs krovinių pervežėjai.

Apie pastebėtus mokestinius pažeidimus galima pranešti paskambinus trumpuoju VMI pasitikėjimo telefonu 1882, užpildžius elektroninę anketą VMI svetainėje arba pasinaudojus programėle išmaniesiems telefonams „Pranešk“, taip pat užėjus į apskrities mokesčių inspekciją bei jos teritorinius padalinius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (672)