Nuo dviejų savaičių – iki dviejų metų

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) atstovai tikina, kad kalbant apie prekių grąžinimą, reikia atskirti nekokybiškų ir kokybiškų prekių grąžinimą.

„Prekėms įstatymas suteikia 2 metų garantiją. Taigi, jeigu prekės trūkumas atsirado garantiniu laikotarpiu, vartotojas turi teisę per šį laikotarpį kreiptis į pardavėją ir prašyti prekę pakeisti arba pataisyti, o jei to neįmanoma padaryti – grąžinti pinigus ar sumažinti prekės kainą“, – teigė jie.

Visgi, jei prekė kokybiška, tačiau vartotojui netiko dydis, spalva, modelis ar pan., vartotojas turi teisę pakeisti prekę tinkančia preke arba nutraukti pirkimo pardavimo sutartį ir susigrąžinti sumokėtus pinigus, tačiau čia reikia laikytis kito termino. 14 dienų – tiek duodama laiko, per kurį galima grąžinti kokybiškas prekes.

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba

Įtakos turi ir tai, ar prekė pirkta fizinėje parduotuvėje, ar įsigyta internetu.

„Jei prekė įsigyta fizinėje parduotuvėje ir nepatinka arba netinka, pirmiausia reikia patikrinti, ar ji nepatenka į Mažmeninės prekybos taisyklėse numatytą negrąžinamų prekių sąrašą.

Į minėtą sąrašą, be kitų prekių, patenka elektros prietaisai ir įrenginiai, informacinių technologijų prekės (pavyzdžiui, mobilūs telefonai, kompiuteriai, planšetės, elektrinės girliandos ir pan.), žaislai, žaidimai, knygos, parfumerijos ir kosmetikos gaminiai, juvelyriniai dirbiniai, laikrodžiai ir kt.

Jeigu prekė yra tinkamos kokybės ir į šį sąrašą nepatenka, vartotojas turi teisę per 14 dienų nuo ne maisto prekių įsigijimo, jeigu pardavėjas nėra nustatęs ilgesnio termino, pakeisti nusipirktus daiktus pirkimo ar kitoje pardavėjo nurodytoje vietoje analogiškais kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo daiktais, arba grąžinti daiktus pardavėjui ir atgauti už juos sumokėtą kainą.

Svarbu pažymėti, kad vartotojo reikalavimas pakeisti arba grąžinti daiktą tenkinamas, jeigu daiktas nebuvo naudojamas, nesugadintas, išsaugotos jo vartojamosios savybės bei daiktas nepraradęs prekinės išvaizdos“, – aiškino VVTAT specialistai.

Jei prekė įsigyta elektroninėje parduotuvėje, teisės skiriasi. Teigta, kad tada žmogus gali nenurodydamas priežasties ir nepatirdamas kitų išlaidų per 14 dienų atsisakyti nuotolinės sutarties.

„Visgi, ši teisė nėra absoliuti“, – iškart įspėjo VVTAT ir tikino, kad prieš įsigyjant būtina atkreipti dėmesį į numatytas išimtis, kurioms teisė atsisakyti nuotolinės sutarties netaikoma.

Kaip aiškino, tai gali būti prekės, kurios buvo pagamintos atsižvelgiant į vartotojo asmeninį pasirinkimą ar nurodymą ar greitai gendančioms prekės.

„Svarbu paminėti, jog norint grąžinti prekę, privaloma kartu pateikti pirkimo dokumentą, kuris patvirtintų, kad daiktas pirktas iš konkretaus pardavėjo, būtų aiški kaina ir pirkimo data“, – pridūrė VVTAT.

Svarbu paminėti, jog norint grąžinti prekę, privaloma kartu pateikti pirkimo dokumentą, kuris patvirtintų, kad daiktas pirktas iš konkretaus pardavėjo, būtų aiški kaina ir pirkimo data

Prekes privalės taisyti ir pasibaigus garantijai

Neseniai pokyčius vartotojų naudai priėmė ir Europos Parlamentas. Naujomis taisyklėmis užtikrinama, kad gamintojai laiku ir efektyviai suteiktų remonto paslaugas bei informuotų vartotojus apie jų teises į remontą.

Per garantinį laikotarpį suremontuotoms prekėms bus vieneriems metams papildomai pratęsta teisinė garantija, o tai dar labiau paskatins vartotojus taisyti, o ne įsigyti naują gaminį, skelbiama EP tinklalapyje.

Pasibaigus garantijai, gamintojas vis tiek privalės taisyti įprastus buityje naudojamus gaminius, kurie pagal ES teisę yra techniškai taisytini, pavyzdžiui, skalbimo mašinas, dulkių siurblius ir net išmaniuosius telefonus. Teigta, kad šis produktų sąrašas laikui bėgant gali būti papildytas.

Asociatyvioji nuotr.

Vartotojai taip pat galės pasiskolinti kitą įrenginį, kol jų yra taisomas, arba pasirinkti atnaujintą įrenginį kaip alternatyvą.

Taisyklėmis bendrai siekiama sustiprinti ES taisymo paslaugų rinką ir sumažinti remonto išlaidas vartotojams, mat gamintojai turės tiekti atsargines dalis ir įrankius už priimtiną kainą ir jiems bus uždrausta taikyti sutarties sąlygas ir aparatinės ar programinės įrangos technologijas, kurios trukdytų pataisyti prekes.

Visų pirma, jie negalės trukdyti nepriklausomiems taisymo paslaugų teikėjams naudoti jau panaudotų arba 3D spausdinimo technika pagamintų atsarginių dalių. Taip nebus galima atsisakyti taisyti gaminio vien dėl ekonominių priežasčių arba dėl to, kad jį anksčiau taisė kažkas kitas.

Po EP balsavimo ES Tarybai oficialiai patvirtinus direktyvą, ES valstybės turės dvejus metus pasiruošti jos taikymui.

Galima grąžinti net kvepalus

VVTAT atstovai tikino nuolat sulaukiantys vartotojų skundų ir paklausimų dėl vartojimo prekių grąžinimo. Dažniausiai, kaip teigta, gyventojai kreipiasi, nes kyla klausimų dėl kokybiškų prekių, pirktų tiek fizinėse parduotuvėse, tiek internetu, grąžinimo.

„Ginčai VVTAT pasiekia tik tada, kai vartotojui nepavyksta susitarti su pardavėju, nes pagal nustatytą tvarką, vartotojas iš pradžių turi kreiptis į pardavėją“, – teigė specialistai.

Ginčai VVTAT pasiekia tik tada, kai vartotojui nepavyksta susitarti su pardavėju, nes pagal nustatytą tvarką, vartotojas iš pradžių turi kreiptis į pardavėją

Pasak jų, nagrinėjant ginčą dažniausiai paaiškėja, jog pardavėjas nesilaikė reikalavimų dėl prekių grąžinimo – nesuteikė vartotojams teisės grąžinti prekę, klaidino vartotojus skelbdamas, jog pavyzdžiui „išpardavimo“ prekės nėra grąžinamos.

„Vartotojai tuo tarpu nežino, jog ne visas fizinėje parduotuvėje įsigytas prekes galima grąžinti arba nori grąžinti jau panaudotą prekę, dėl ko kyla ginčas“, – pridūrė jie ir tikino, kad štai kvepalus, pirktus internetu, grąžinti galima, tačiau juos gavus jų negalima išpakuoti ir išbandyti.

„Todėl vartotojui patartina įvertinti norimų kvepalų kvapą prieš juos perkant fizinėje parduotuvėje.

Taip pat įsigijus mobilųjį telefoną, jį įjungus ir prisijungus prie tam tikros paskyros, ar instaliavus kokią nors programėlę, jis jau būtų laikomas panaudota preke ir grąžinti būtų galima tik pardavėjui sutikus“, – teigė atstovai.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją